Σκλαβενίτης: Στην κορυφή της Ελληνικής αγοράς το 2016 – The Analyst
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ & ΑΓΟΡΕΣ

Σκλαβενίτης: Στην κορυφή της Ελληνικής αγοράς το 2016

ΕΙΚΟΝΑ---Σκλαβενίτης

Η Ελληνική αγορά αναμένει την επίσημη ανακοίνωση της συμφωνίας συνεργασίας της «Σκλαβενίτης» με την «Βερόπουλος»

.

Αποτελεί κοινό μυστικό πως η μεγάλη οικονομική κρίση δεν δημιουργεί μόνο τεράστιες δυσκολίες σε πάρα  πολλές επιχειρήσεις αλλά και τεράστιες ευκαιρίες για όσους έχουν την ικανότητα και την οικονομική δυνατότητα να τις αξιοποιήσουν. Ο κλάδος του λιανικού και χονδρικού εμπορίου δεν αποτελεί φυσικά εξαίρεση.

Ορισμένες επιχειρήσεις του τομέα των αλυσίδων λιανικής / χονδρικής, με δομή που δημιουργήθηκε σταδιακά κάτω από συνθήκες διαρκούς ανάπτυξης και οικονομικής ευρωστίας, δεν ήταν προετοιμασμένες να αντιμετωπίσουν με ισχυρές αντοχές την οικονομική κρίση που έπληξε με σφοδρότητα τον κύκλο των εργασιών τους.

Ορισμένες, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κρίση κατέφυγαν σε λύσεις που απλά αμβλύνουν το πρόβλημα αλλά δεν το επιλύουν: «Αγοράζουν τζίρο» μέσα από μια έντονα επιθετική πολιτική τιμών και προχωρούν σε διάφορες «επώδυνες» αποφάσεις όπως οι μειώσεις αποδοχών εργαζομένων, ο περιορισμός καταστημάτων, ο περιορισμός των δαπανών προβολής, η «υποχρεωτική» επέκταση των πιστωτικών περιθωρίων στους προμηθευτές τους κ.α.π.

Αν όλα αυτά αυξήσουν τον συνολικό κύκλο εργασιών της επιχείρησης, έχει καλώς. Αν όχι, το πρόβλημα επιδεινώνεται και οδηγεί σε ένα νέο κύκλο ενεργειών «άμβλυνσης» του προβλήματος που επιδεινώνει διαρκώς την συνολική τους κατάσταση.

Ορισμένες όμως επιχειρήσεις του κλάδου με ισχυρές, συμμαζεμένες δομές που θεμελιώθηκαν επάνω σε στέρεα θεμέλια δεν έχουν απλά ισχυρές αντοχές απέναντι στην οικονομική κρίση αλλά την αξιοποιούν πλήρως εκμεταλλευόμενες τις ευκαιρίες που προσφέρει η αρνητική οικονομική συγκυρία. Στην τελευταία αυτή κατηγορία σίγουρα ανήκει η αλυσίδα καταστημάτων «Σκλαβενίτης» η οποία μέχρι και το 2013 βρισκόταν στην τέταρτη θέση της Ελληνικής αγοράς συγκεντρωμένη στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής (σχετικό είναι το άρθρο μας 30ης Νοεμβρίου 2014 με τίτλο «Top 10: Αλυσίδες λιανικής / χονδρικής το 2013/2014»).

Η «Σκλαβενίτης» αναμένεται τον επόμενο χρόνο (2016) να σκαρφαλώσει στην πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς αξιοποιώντας πλήρως τις ευκαιρίες που παρέχει η ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση της αγοράς με την συνεχιζόμενη από το 2009 οικονομική κρίση να περιορίζει συνεχώς την συνολική «πίτα» της Ελληνικής αγοράς.

Με το «φαινόμενο» Σκλαβενίτη (πως δημιουργήθηκε, πως αναπτύχτηκε, σε ποιες βάσεις στηρίζεται κ.α.), έχουμε ασχοληθεί αναλυτικά σε προηγούμενα άρθρα μας – στις 16/10/2010 στο άρθρο μας με τίτλο «Σκλαβενίτης: Η δεύτερη γενιά της οικογένειας τα πάει εξ ίσου καλά, αν όχι καλύτερα …» και στις 14/6/2011 στο άρθρο μας με τίτλο «Σκλαβενίτης: Επιμένει Ελληνικά με χαμηλό προφίλ και υψηλές επιδόσεις».

Η πορεία της «Σκλαβενίτης» προς την κορυφή της Ελληνικής αγοράς αναμένεται να επιτευχθεί το επόμενος έτος (2016) χάρις σε πολύ σημαντικές επιχειρηματικές αποφάσεις των τελευταίων χρόνων, οι κυριότερες από τις οποίες είναι οι εξής:

Τον Ιούνιο του 2013 ανακοινώθηκε η ένταξη τεσσάρων (από τα έξη συνολικά) καταστημάτων της αλυσίδας «Δούκας»,  μιας από τις παλαιότερες της ελληνικής αγοράς η οποία λειτουργούσε στα νότια προάστια της Αθήνας, με κύκλο εργασιών της τάξεως των 40 εκατομμυρίων Ευρώ (2011), στο δίκτυο της αλυσίδας «Σκλαβενίτης». Και τα τέσσερα αυτά καταστήματα της αλυσίδας «Δούκας» είναι ιδιόκτητα αλλά δεν πωλήθηκαν στην «Σκλαβενίτης». Νοικιάστηκαν με μακροχρόνια μίσθωση χωρίς να σταματήσουν καθόλου την λειτουργία τους (απλά άλλαξαν τον «ενοικιαστή» τους), ήδη ανακαινίστηκαν πλήρως και λειτουργούν με το σήμα «Σκλαβενίτης».

Τον Σεπτέμβριο του 2013 έγινε γνωστή η ένταξη πέντε καταστημάτων της αλυσίδας «Μπαλάσκας», με κύκλο εργασιών της τάξεως των 13 εκατομμυρίων Ευρώ (2010), στο δίκτυο της αλυσίδας «Σκλαβενίτης» με την μέθοδο της μίσθωσης για την ανάπτυξη του σήματος «Fresh Market» το οποίο αντιπροσωπεύει τα μικρά καταστήματα γειτονιάς της αλυσίδας «Σκλαβενίτης».

Τον Οκτώβριο του 2013 κατατέθηκε στην επιτροπή ανταγωνισμού η αίτηση έγκρισης της ένταξης εννέα καταστημάτων της αλυσίδας «EXTRA ΠΡΩΤΑ & ΦΘΗΝΑ ΑΕΕ ΤΡΟΦΙΜΩΝ» στο δίκτυο της αλυσίδας «Σκλαβενίτης» κατά το «πρότυπο» της συμφωνίας με τα καταστήματα «Δούκας», με κύκλο εργασιών της τάξεως των 40 εκατομμυρίων Ευρώ (2011).

Τον Νοέμβριο του 2014 ανακοινώθηκε η εξαγορά του συνόλου των μετοχών της MAKRO Cash & Carry, μέλους του γερμανικού METRO GROUP από την «Σκλαβενίτης» έναντι 65 εκατομμυρίων Ευρώ. Η σημαντική αυτή επένδυση σηματοδοτεί την είσοδό της «Σκλαβενίτης» στην αγορά της χονδρικής, ενώ παράλληλα επεκτείνει για πρώτη φορά τη δραστηριότητά της εκτός του Νομού Αττικής αφού από τα 9 συνολικά καταστήματα της MAKRO Cash & Carry τα επτά βρίσκονται σε μεγάλες πόλεις εκτός Αττικής (δύο καταστήματα στην Θεσσαλονίκη και από ένα σε Ηράκλειο Κρήτης, Πάτρα, Λάρισα, Ξάνθη και Βόλο, ενώ παράλληλα λειτουργούν τρία σημεία Drive-in σε Χανιά, Γιάννενα και Καλαμάτα). Ο κύκλος εργασιών της MAKRO Cash & Carry το 2012 ήταν 336,6 εκατομμύρια Ευρώ.

Σχεδόν ταυτόχρονα, στις 28 Νοεμβρίου 2014, γνωστοποιήθηκε η συμφωνία εξαγοράς ποσοστού 60% του συνόλου των μετοχών της «Χαλκιαδάκης Α.Ε.» τις οποίες κατείχε η «Βερόπουλος ΑΕ». Η αλυσίδα που δημιουργήθηκε στην Κρήτη από την οικογένεια του Μηνά Χαλκιαδάκη (ελέγχει το 40% της αλυσίδας) λειτουργεί στην Κρήτη 38 καταστήματα και πραγματοποιεί κύκλο εργασιών 132 εκατομμυρίων Ευρώ (2013).

Τώρα η ελληνική αγορά αναμένει την επίσημη ανακοίνωση της συμφωνίας συνεργασίας της «Σκλαβενίτης» με την «Βερόπουλος», οι συζητήσεις της οποίας ξεκίνησαν με εντατικούς ρυθμούς από το καλοκαίρι του 2014. Η αλυσίδα καταστημάτων «Βερόπουλος» στο τέλος του 2014 λειτουργούσε μέσα στην Ελλάδα 187 καταστήματα (ήδη 185) εκ των οποίων τα 91 σε σαράντα επτά επαρχιακές πόλεις. Ο κύκλος εργασιών της «Βερόπουλος» στην Ελλάδα το έτος 2013 ανήλθε σε 722 εκατομμύρια Ευρώ αλλά διαθέτει δέκα έξη καταστήματα σε Σερβία και Σκόπια με επί πλέον κύκλο εργασιών της τάξεως των 100 εκατομμυρίων Ευρώ. Η συμφωνία συνεργασίας των δύο κορυφαίων αλυσίδων της χώρας μας θα αφορά τα εν Ελλάδι καταστήματα της «Βερόπουλος» (τουλάχιστον στην αρχή) και την εξαγορά του 60% των μετοχών της «Βερόπουλος» από την «Σκλαβενίτης».

Εν όψει όλων των ανωτέρω, η «Σκλαβενίτης» αναμένεται τον επόμενο χρόνο (2016) να σκαρφαλώσει στην πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς και να ξεπεράσει τις ανταγωνιστικές αλυσίδες «Μαρινόπουλος», «ΑΒ Βασιλόπουλος» και «Lidl Ελλάς», έχοντας αποκτήσει περισσότερα από 340 σημεία πώλησης σε ολόκληρη την Ελλάδα και αναμένοντας κύκλους εργασιών τουλάχιστον 2,8 δισεκατομμυρίων Ευρώ σύμφωνα με τον αναλυτικό πίνακα που ακολουθεί:

.

ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ: ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΕΤΟΥΣ 2016

ΑΛΥΣΙΔΑ

ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ

ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ

110

1.350.000.000*

MAKRO Cash & Carry

9

350.000.000

ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ

38

150.000.000

ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

185

750.000.000

ΣΥΝΟΛΑ

342

2.600.000.000

Πίνακας: Λ. Κουμάκης – * Μαζί με την ενσωμάτωση Δούκα, Μπαλάσκα & Extra Πρώτα

.

Η αλυσίδα καταστημάτων «Μαρινόπουλος» μετά την μετατροπή της σε 100% Ελληνική εταιρία και τις αλλεπάλληλες συμφωνίες που έχει πραγματοποιήσει  (Καρυπίδης για την Αρβανιτίδης κ.α.) δεν έχει δημοσιεύσει στην ιστοσελίδα της οικονομικά στοιχεία από τους ισολογισμούς ετών 2012 και 2013 με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καταστούν εφικτές εκτιμήσεις για την πορεία της το επόμενο έτος (2016). Αντίθετα για τις επόμενες αλυσίδες «ΑΒ Βασιλόπουλος» και «Lidl Ελλάς», οι εκτιμήσεις είναι εφικτές: Η μεν «ΑΒ Βασιλόπουλος» (ανήκει στον Βελγικό όμιλο Delhaize) ακολουθεί μια σταθερή πολιτική ανάπτυξης που αναμένεται να την κρατήσουν στις κορυφαίες θέσεις της Ελληνικής αγοράς, ενώ η «Lidl Ελλάς» δεν αναμένεται να προχωρήσει σε εντυπωσιακές κινήσεις που θα αυξήσουν σημαντικά τον κύκλο των εργασιών της.

Είναι συνεπώς αναμενόμενο, με το τέλος του έτους 2016 να αλλάξει τελείως ο χάρτης στην κορυφή της Ελληνικής αγοράς λιανικής / χονδρικής με την  «Σκλαβενίτης», μια 100% Ελληνική εταιρία, να αντικαθιστά μια άλλη 100% Ελληνική εταιρία («Μαρινόπουλος») στην πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς, όταν μόλις πριν από μερικά χρόνια οι τρείς πρώτες θέσεις της Ελληνικής αγοράς είχαν καταληφθεί από θυγατρικές ξένων, πολυεθνικών ομίλων!

.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Discover more from The Analyst

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading