Top-10 αλυσίδες λιανικής / χονδρικής το 2013/2014 – The Analyst
ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΕΜΠΟΡΙΟ & ΕΞΑΓΩΓΕΣ

Top-10 αλυσίδες λιανικής / χονδρικής το 2013/2014

top-10

Εντείνεται η συγκέντρωση σε μεγάλους ομίλους: Οι 10 κορυφαίες αλυσίδες λιανικής / χονδρικής της χώρας ισχυροποιούνται διαρκώς, διευρύνοντας το δίκτυο των καταστημάτων τους

(To άρθρο αποτελείται από 5 Σελίδες)

.

Η Ελληνική αγορά στον τομέα των αλυσίδων λιανικής / χονδρικής συνέχισε και την περίοδο 2013 και 2014 την συγκέντρωση της σε μεγάλους ομίλους με εντονότερους ρυθμούς, παράλληλα με την συρρίκνωση της συνολικής αγοράς το 2013 κατά ένα επί πλέον -4% περίπου, σε συνέχεια της αντίστοιχης μείωσης του 2012 που ξεπέρασε το -8%. Για το 2014 οι προβλέψεις είναι «αισιόδοξες» σε σχέση με την συνεχή μείωση του όγκου των λιανικών πωλήσεων τα τελευταία χρόνια αφού αναμένεται μια, έστω μικρή, αύξηση σύμφωνα με την μέχρι τώρα πορεία.

Οι 10 κορυφαίες αλυσίδες λιανικής / χονδρικής της χώρας ισχυροποιούνται διαρκώς (το 2013 ξεπέρασαν το 60% του συνολικού τζίρου της αγοράς) διευρύνοντας το δίκτυο των καταστημάτων τους όχι μόνο για να «κερδίσουν» κύκλο εργασιών σε μια αγορά που μειώνεται συνεχώς αλλά και να ενισχυθούν εν όψει του έντονου ανταγωνισμού συγκράτησης μεριδίων, αναγκαίων διαφημιστικών δαπανών, μεγάλων προσφορών και άλλων παροχών στους οικονομικά δοκιμαζόμενους καταναλωτές.

Δύο από τις αλυσίδες λιανικής/χονδρικής που δεν ανήκουν σε πολυεθνικούς ομίλους (Μαρινόπουλος και Βερόπουλος), επενδύουν σε νέα καταστήματα και εκτός Ελλάδος – στα Βαλκάνια ή στην Κύπρο, ενώ η αποχώρηση της Γερμανικής πολυεθνικής Makro Cash & Carry από την Ελλάδα και η εξαγορά της από την Σκλαβενίτης ενισχύει θεαματικά την θέση της τελευταίας στην Ελληνική αγορά η οποία, σε συνδυασμό με την απόκτηση του 60% των  38 καταστημάτων της Χαλκιαδάκης στην Κρήτη, αναμένεται μέσα στο 2015 να διεκδικήσει ακόμα και την δεύτερη θέση των κορυφαίων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας.

Στον πίνακα 1 που ακολουθεί απεικονίζεται η πορεία του αριθμού των καταστημάτων που λειτουργούν οι 10 κορυφαίες αλυσίδες λιανικής / χονδρικής στην χώρας μας (λιανικής, χονδρικής, franchise) την περίοδο 2010-2014. Από τον πίνακα αυτό προκύπτει η εντεινόμενη συγκέντρωση της αγοράς σε μεγάλους ομίλους οι οποίοι μέσα στην πενταετία της οικονομικής κρίσης αύξησαν τον αριθμό των καταστημάτων τους κατά 30% περίπου:

.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΑΡΙΘΜΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ TOP-10 ΑΛΥΣΙΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΑΛΥΣΙΔΑ

31/12/2010

31/12/2011 31/12/2012 31/12/2013 30/09/2014
ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ*

567*

772* 742* 745*

888*

ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ

223

251 268 281

308

LIDL HELLAS

206

220 221 221

221

ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ

73

83 86 109

110

ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ*

232*

229* 219* 223*

225*

ΜΑΣΟΥΤΗΣ

210

234 242 246

253

METRO / My Market

84

90 100 103

107

ΓΑΛΑΞΙΑΣ

133

132 137 139

139

ΜΑKRO Cash & Carry

9

9 9 9

9

ΜΑRΚΕΤ ΙΝ

118

123 126 131

137

ΣΥΝΟΛΑ 1.855 2.043 2.150 2.207

2.397

Πίνακας : Λ. Κουμάκης. * Στον αριθμό των καταστημάτων δεν συμπεριλαμβάνονται τα καταστήματα που λειτουργούν  σε Αλβανία, Σερβία, FYROM, Βουλγαρία ή Κύπρο.

.

Το 2014 αναμένεται μια μικρή έστω αύξηση του συνολικού τζίρου της αγοράς μετά από πολυετή υποχώρηση, ενώ παρατηρείται και μια συνεχής ενίσχυση του προγράμματος των κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας με προϊόντα που φέρουν την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ» για την ικανοποίηση της ολοένα και μεγαλύτερης τάσης των Ελλήνων καταναλωτών να αγοράζουν για τις καθημερινές τους ανάγκες προϊόντα τα οποία παράγονται στην Ελλάδα, σαν την πιο αποτελεσματική μέθοδο πρακτικής αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης και των οδυνηρών συνεπειών της.

Πράγματι η επιμονή των Ελλήνων καταναλωτών να επιλέγουν προϊόντα που γράφουν ξεκάθαρα την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ» είναι εξαιρετικά σημαντική για την προσπάθεια μείωσης της ανεργίας η οποία μαστίζει την Ελληνική κοινωνία (σχετικό είναι το εξαιρετικά ενημερωτικό άρθρο μας Ψάχνουμε δουλειά; Αγοράζουμε Ελληνικά!) ή για τον περιορισμό του ελλείμματος του εμπορικού μας ισοζυγίου που αποτελεί ένα από τα «θανατηφόρα» όπλα στα χέρια των πρόθυμων «φίλων» και «δανειστών» μας.

Έτσι, ολοένα και περισσότεροι συνειδητοποιημένοι Έλληνες καταναλωτές γνωρίζουν ότι η ένδειξη «Συσκευάζεται στην Ελλάδα», σημαίνει ότι το προϊόν εισάγεται από το εξωτερικό και απλά συσκευάζεται στην χώρα μας, η ένδειξη «Διανέμεται από» σημαίνει ότι κάποια γνωστή Ελληνική εταιρία το εισάγει από το εξωτερικό και απλά το διανέμει στην Ελλάδα ακόμα και εάν ο αριθμός EAN Bar Code αρχίζει από 520 – δυστυχώς πολλοί καταναλωτές πιστεύουν λανθασμένα ότι ο κωδικός 520 σημαίνει ότι το προϊόν είναι Ελληνικό! (Αναλυτικές πληροφορίες για το θέμα αυτό υπάρχουν στο δέκατο άρθρο της σειράς «Αγοράζουμε Ελληνικά!» με τίτλο «Ο μύθος του κωδικού 520 (EAN Bar Code) και η μεγάλη εξαπάτηση των Ελλήνων καταναλωτών».

Εξ άλλου, εάν μεταξύ των διαφόρων βραβείων που απονέμονται κάθε χρόνο σε αλυσίδες λιανικής / χονδρικής υπήρχε και ένα βραβείο για τους καλύτερους όρους πληρωμής των προμηθευτών, τότε είναι σίγουρο πως για την πρώτη θέση θα γινόταν μάχη μόνο μεταξύ δύο αλυσίδων : της Σκλαβενίτης και της Μασούτης! Σε μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία υπάρχουν δυστυχώς μεγάλες αλυσίδες που ενώ εισπράττουν «μετρητοίς», ταλαιπωρούν τους προμηθευτές τους με πολύμηνες καθυστερήσεις των πληρωμών τους, κάτι που θα αποτελέσει αντικείμενο μιας ξεχωριστής έρευνας.

Ας δούμε όμως αναλυτικά, την πορεία κάθε μιας από τις δέκα κορυφαίες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας με βάση τον (δημοσιευμένο ή γνωστοποιημένο) κύκλο εργασιών του έτους 2013 και τις προοπτικές που διαμορφώθηκαν το 2014:

.

Νο 1: Μαρινόπουλος ΑΕ

Μαρινοπουλος 1

.

Μετά από μια ολόκληρη τριετία προβληματισμών και μάλιστα στην πιο έντονη περίοδο της οικονομικής κρίσης, ο Όμιλος Μαρινόπουλου φαίνεται να εξέρχεται ενισχυμένος με πολύ  σημαντικές επιχειρηματικές κινήσεις, αν και τα οικονομικά στοιχεία που θα μπορούσαν να το τεκμηριώσουν με συγκεκριμένους αριθμούς δεν είναι διαθέσιμα για τις δύο τελευταίες χρήσεις (2012 και 2013).

Μετά λοιπόν από την περίοδο «προβληματισμών» (μόνο το 2011 ο Όμιλος άλλαξε τρείς φορές Διευθύνοντα Σύμβουλο), στις 15 Ιουνίου 2012 ανακοινώθηκε η μετατροπή του Ομίλου σε 100% Ελληνική επιχείρηση με την εξαγορά, από την τρίτη σε μέγεθος αλυσίδα λιανικής του κόσμου («Carrefour») του μεριδίου της στην «Carrefour – Μαρινόπουλος». Ταυτόχρονα, η «Μαρινόπουλος ΑΕ» κατέστη ο αποκλειστικός δικαιοδόχος (franchisee) της Carrefour και των διαφόρων σημάτων της στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Βουλγαρία, την Αλβανία και άλλες Βαλκανικές χώρες. (Σχετικό άρθρο μας 15ης Ιουνίου 2012 εδώ).

Είκοσι περίπου μήνες αργότερα, μια δεύτερη, πολύ σημαντική επιχειρηματική κίνηση ήλθε να σιγουρέψει την πρώτη θέση του ομίλου στην Ελληνική αγορά: Στο δίκτυο της Μαρινόπουλος ενσωματώθηκε η αλυσίδα καταστημάτων Αρβανιτίδης – δέκατη στον κατάλογο των  «Top-10» μέχρι και το έτος 2012 (σχετικό με το θέμα αυτό είναι το άρθρο μας 19ης Φεβρουαρίου 2014 με δύο επικαιροποιήσεις και τίτλο Η Μαρινόπουλος εξαγοράζει τα 170 καταστήματα της αλυσίδας Αρβανιτίδης), ενώ τις τελευταίες ημέρες του Νοεμβρίου 2014 κυκλοφορούσαν έντονες φήμες για την εξαγορά της Πατρινής αλυσίδας «ΚΡΟΝΟΣ» με 17 καταστήματα (36,5 εκ. Ευρώ κύκλος εργασιών 2013).

Επί πλέον, το εκτός Ελλάδος δίκτυο καταστημάτων της «Μαρινόπουλος Α.Ε.», τον Οκτώβριο του 2014 αποτελείται  από 61 καταστήματα εκ των οποίων 22 καταστήματα στην Βουλγαρία (5 καταστήματα περισσότερα από το 2012), 18 καταστήματα στην Κύπρο (4 καταστήματα περισσότερα από το 2012), 2 καταστήματα στα Σκόπια (1 επί πλέον κατάστημα σε σχέση με το 2012) και 19 καταστήματα στην Αλβανία (4 καταστήματα λιγότερα από το 2012).

Η εκτός Ελλάδος στρατηγική επέκτασης του Ομίλου θα συνεχιστεί και το 2015: Ήδη στα μέσα Νοεμβρίου 2014 ανακοινώθηκε η συμφωνία μεταξύ της Βουλγαρικής AP Mart AD (ιδιοκτήτρια της αλυσίδας ΣΜ Piccadilly) και της CMB Bulgaria (ιδιοκτήτριας της Carrefour Μαρινόπουλος Βουλγαρίας). Οι δύο εταιρείες ιδρύουν μια νέα κοινοπραξία στην οποία θα διατηρούν τα ίδια ποσοστά και η οποία θα διαχειρίζεται την λειτουργία δικτύου 75 καταστημάτων στη Βουλγαρία, με περίπου 3.000 εργαζομένους και ετήσιο τζίρο 452 εκατ. BGN (2013). Επικεφαλής των δύο σχημάτων θα είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος της Μαρινόπουλος Α.Ε. Jerome Loubere. Η συμφωνία που αναμένεται να υλοποιηθεί μέσα στο 2015, θα πρέπει να εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Βουλγαρίας.

Η «Μαρινόπουλος Α.Ε.» απασχολεί περισσότερους από 15.000 εργαζομένους, διαθέτει περισσότερα από 10.000 επώνυμα προϊόντα και 11.380 προϊόντα Ιδιωτικής Ετικέτας (συνολικά υπολογίζεται ότι διακινεί 27.000 περίπου κωδικούς), δίδει ιδιαίτερη βαρύτητα σε παραγωγούς Ελληνικών προϊόντων σε ολόκληρη την Ελλάδα, επιλέγει μικρούς, τοπικούς προμηθευτές ανά περιφέρεια σε όλο το δίκτυο των καταστημάτων της και ενισχύει την περιφερειακή ανάπτυξη και απασχόληση. Το 2013 στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας του Ομίλου, το ποσοστό αγορών από τοπικούς προμηθευτές, έφτασε το 14,2%, με χαρακτηριστική περίπτωση την σειρά «Ελληνικά Λαχανικά Carrefour 1kgr» με την οποία, μέσα σε λίγους μήνες, κατέκτησε σημαντικό μερίδιο στην αγορά των κατεψυγμένων λαχανικών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της αλυσίδας αποτελούν το 22,3% του συνολικού κύκλου εργασιών ενώ η κατηγορία των προϊόντων «ταχείας κυκλοφορίας» (fast moving) σημειώνει ακόμα καλύτερες επιδόσεις: 26,6%!

Η «Μαρινόπουλος Α.Ε.» μέσα στο 2014 απέσπασε σημαντικές διακρίσεις τόσο για τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες όσο και για τις κοινωνικές της δράσεις:

Diamonds of the Greek Economy 2014: Η «Μαρινόπουλος Α.Ε.» βραβεύτηκε ως «Διαμάντι της ελληνικής οικονομίας» στην εκδήλωση Diamonds of the Greek Economy 2014, για την δυναμική της ανάπτυξη στο σύνολο της περιφέρειας της χώρας, καθώς και για την έμπρακτη ανάδειξη και προώθηση των τοπικών προϊόντων με την υποστήριξη των Ελλήνων παραγωγών.

Self-Service Excellence Awards 2014: Πέντε συνολικά βραβεία για την «Μαρινόπουλος Α.Ε.» στις κατηγορίες Shop – in – Shop (δημιουργία τριών καταστημάτων Κωτσόβολος εντός των Carrefour Αλίμου, Αμαρουσίου και Γέρακα), Ηλεκτρονικό Super Market (για την κατασκευή και τη λειτουργία του πρώτου καινοτόμου διαδικτυακού σουπερμάρκετ caremarket.gr), Customer Relationship Management (για τη δημιουργία και την λειτουργία του Carrefour Wine Club για τους πελάτες – λάτρεις του κρασιού των καταστημάτων της Μαρινόπουλος), Μάρκετινγκ & Διαφήμιση – Πρωτότυπες καινοτόμοι ενέργειες μάρκετινγκ και διαφήμισης (για το σχεδιασμό και την υλοποίηση της καμπάνιας «Η μεγάλη επιστροφή» σε 1.000 κωδικούς προϊόντων, η οποία εξασφάλιζε στους καταναλωτές 50% επιστροφή της αξίας προϊόντων σε δωροεπιταγή και Επιτυχημένο Λανσάρισμα Προϊόντος / Σειράς ιδιωτικής ετικέτας για τη σειρά «Ελληνικά Λαχανικά Carrefour 1kgr».

Βραβεία Franchise 2014: Βραβείο στην κατηγορία της «Κοινωνικής Υπευθυνότητας».

Τέλος, η «Μαρινόπουλος ΑΕ» ήδη έχοντας ένα σημαντικό know-how από την πολυετή συνεργασία της με τον τρίτο σε μέγεθος λιανοπωλητή του πλανήτη μας («Carrefour») εστιάζει στην θετική συνεισφορά της στις τοπικές κοινωνίες, σε όλη την έκταση του δικτύου της, ενισχύοντας τις τοπικές οικονομίες, προωθώντας τα προϊόντα τους και παρέχοντας σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας. Εξ άλλου, συνεργάζεται διαρκώς με θεσμικούς φορείς που εγγυώνται τη μεγαλύτερη δυνατή απόδοση των πρωτοβουλιών κοινωνικής Ευθύνης, όπως π.χ. η λειτουργία των Κοινωνικών Παντοπωλείων σε συνεργασία με φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης. Στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος, οι Αρχές Βιώσιμης Ανάπτυξης ενσωματώνονται πλήρως και στην πράξη στην καθημερινή λειτουργία, είτε αυτό αφορά την προστασία του Περιβάλλοντος σε επίπεδο περιορισμού των ρύπων & της ανακύκλωσης, είτε αυτό αφορά θέματα εξοικονόμησης ενέργειας.

Η «Μαρινόπουλος ΑΕ» εκτιμάται ότι το έτος 2013 ξεπέρασε το φράγμα των 2 δις Ευρώ στον κύκλο των εργασιών της με τον ορθό, κατά την γνώμη μας, συνυπολογισμό των πωλήσεων του δικτύου των καταστημάτων της σε Βαλκάνια και Κύπρο, το οποίο ελέγχει πλέον κατά 100%. Τέλος υπενθυμίζονται επιλεγμένα, μέχρι σήμερα δημοσιευμένα, οικονομικά στοιχεία ετών 2008-2011 (δεν ανακοινώθηκαν οικονομικά στοιχεία για τα έτη 2012 και 2013):

.

ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕ (ΑΡΜΑΕ  51368)

ΕΤΗ Κύκλος Εργασιών  Μικτά κέρδη  Καθ. κέρδη προ φόρων   Σύν. υποχρεώσεων
2008 1.994.599.708 431.516.716 25.162.058 806.472.739
2009 1.934.652.270 420.252.480 55.457.148 827.852.991
2010 1.875.672.328 369.034.545 -48.761.042 1.009.535.252
2011 1.832.940.025 321.850.180 -167.877.099 1.115.739.422

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης

.

Συνεχίστε στις επόμενες σελίδες (…)

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Discover more from The Analyst

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading