Το αεροπορικό δυστύχημα και η Lufthansa – The Analyst
ΔΙΕΘΝΗ

Το αεροπορικό δυστύχημα και η Lufthansa

ΕΙΚΟΝΑ---Lufthansa

Η ψυχική κατάσταση του πιλότου, αποτελεί ίσως μία ένδειξη των τρομακτικών πιέσεων που ασκούνται στους Γερμανούς, για τη συνεχή αύξηση της παραγωγικότητας τους – ανάλυση της μετοχής της εταιρείας, οι ανταγωνιστές της

 .

Το θλιβερό αεροπορικό δυστύχημα με το γερμανικό αεροπλάνο, εάν πράγματι ένας ψυχικά άρρωστος πιλότος αποφάσισε να αυτοκτονήσει, μαζί με όλο το πλήρωμα και τους επιβάτες, είναι κάτι περισσότερο από ανησυχητικό – αφού, σε μία τέτοια περίπτωση, δεν μπορούν να ληφθούν μελλοντικά, προληπτικά μέτρα, όπως σε όλες τις άλλες περιπτώσεις.

Βέβαια, ίσως αποτελεί μία ένδειξη των τρομακτικών πιέσεων που ασκούνται στους Γερμανούς Πολίτες, για τη συνεχή αύξηση της παραγωγικότητας τους – γεγονός που ενδεχομένως επεξηγεί την άρνηση των πιλότων της εταιρείας να πετάξουν την επόμενη ημέρα, χωρίς να αιτιολογήσουν τη συμπεριφορά τους.

Άλλωστε, όλοι εμείς οι άνθρωποι έχουμε ανώτατα όρια, τα οποία δεν μπορούμε να ξεπερνάμε αιώνια, για να καλυτερεύουμε την ισχύ, το βιοτικό μας επίπεδο, τον πλούτο μας, τη δόξα, τη δημοσιότητα κοκ.

Αυτό τουλάχιστον πρέπει να το συνειδητοποιήσουν όλοι αυτοί που απαιτούν συνεχώς υπερβάσεις από τους ανθρώπους – ειδικά χώρες όπως η Γερμανία, η οποία κυριολεκτικά καταδυναστεύει τους εργαζομένους της, αυξάνοντας τις ώρες εργασίας και μειώνοντας τους μισθούς τους (άμεσα ή έμμεσα, μέσω της αύξησης του κόστους ζωής).

Φυσικά θα μπορούσε να μην ισχύει η ερμηνεία του δυστυχήματος – να ήταν δηλαδή μία προσπάθεια της εταιρείας να μεταβιβάσει την ευθύνη στον πιλότο, για να μην δημιουργηθεί πρόβλημα στην εικόνα και στην αξιοπιστία της – με δυσμενή επακόλουθα για τους επιβάτες που θα την επέλεγαν στο μέλλον.

Ειδικά επειδή το αεροπλάνο ήταν πολύ παλαιάς κατασκευής, οπότε δεν είναι απίθανο να είχε μηχανικό πρόβλημα. Εν τούτοις, θα ήταν ένας πολύ παρακινδυνευμένος ισχυρισμός, τον οποίο είναι προτιμότερο να αποφύγει κανείς.

Ακολουθεί μία μικροοικονομική ανάλυση της εταιρείας από το υπεύθυνο τμήμα μας, για όσους τυχόν ενδιαφέρονται είτε για λόγους ενημέρωσης, είτε για επενδύσεις:

.

Ανάλυση μετοχής  

(1) Μακροοικονομικά Γερμανίας: Η χώρα οδηγείται σε πληθωρισμό των παγίων, στα οποία ανήκουν και οι μετοχές, λόγω του ότι εισρέουν μεγάλες ποσότητες χρημάτων από τα υπόλοιπα υπερχρεωμένα κράτη της Ευρωζώνης – ενώ το πακέτο ποσοτικής διευκόλυνσης της ΕΚΤ λειτουργεί επιπρόσθετα, αφού είναι σε θέση να απορροφήσει περισσότερα δάνεια με μηδενικό επιτόκιο.

Το χρηματιστήριο της (DAX) είναι ήδη υπερτιμημένο (τιμή ανάλυσης: 12.008 μονάδες), αλλά οι επιχειρήσεις της επιβοηθούνται παράλληλα από την πτώση της ισοτιμίας του ευρώ – η οποία δεν οφείλεται μόνο στην ΕΚΤ αλλά, επίσης, στα προβλήματα χρέους της Ευρωζώνης, ιδιαίτερα σε αυτά της Ελλάδας.

(2) Νομισματικά Γερμανίας: Σε σχέση με το δολάριο το ευρώ δεν αναμένεται να ξεπεράσει σύντομα το 1:1,10 – ενώ εάν η Fed αυξήσει τα βασικά επιτόκια (μετά το 1ο εξάμηνο του 2015), το ευρώ θα υποτιμηθεί προς το 1:1. Επομένως, οι επιχειρήσεις της θα συνεχίσουν να επωφελούνται από την υποτίμηση του ευρώ, αυξάνοντας το τζίρο και τα κέρδη τους στις εκτός Ευρωζώνης αγορές (τιμή ανάλυσης 1:1,0879)

(3) Πετρέλαιο: Εάν δεν ξεσπάσει κάποιος πόλεμος στη Μέση Ανατολή, θα συνεχίσει να μειώνεται η τιμή του (τιμή ανάλυσης: 49,51), λόγω:

(α) της πτώσης του ρυθμού ανάπτυξης παγκοσμίως (β) της Σαουδικής Αραβίας, με στόχο τον ανταγωνισμό των Η.Π.Α. στο σχιστολιθικό αέριο, καθώς επίσης τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς (γ) της σύγκρουσης με τη Ρωσία (δ) της μείωσης της κατανάλωσης, από την καλύτερη χρήση των μηχανών (αυτοκίνητα με χαμηλότερη καύση βενζίνης κλπ.).

Το κόστος πετρελαίου (υποπροϊόν η κηροζίνη) της αεροπορικής εταιρείας αποτελεί το 60% του συνολικού της λειτουργικού κόστους – οπότε είναι εξαιρετικά σημαντικό. Ασφάλεια (hedging) απέναντι σε τυχόν πτώση της μετοχής είναι, μεταξύ άλλων, η ανοδική τοποθέτηση στο πετρέλαιο (long), σε αντίστοιχο ποσό.

(4) Γενικότερα προβλήματα της Lufthansa: Κυριότερο είναι το δυστύχημα της θυγατρικής της German Wings, το οποίο θα παραμείνει για κάποιο διάστημα στην επικαιρότητα, δυσκολεύοντας την.

Ακολουθούν οι απεργίες των πιλότων, για τις αυξήσεις των μισθών τους, η συνέχιση της πτώσης των ήδη χαμηλών ιδίων κεφαλαίων της, καθώς επίσης η προγραμματισμένη αύξηση της δυναμικότητας της στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων (περισσότερες) – η οποία θα μπορούσε να περιορίσει τα μέσα έσοδα της ανά επιβάτη. Τέλος, ο μεγάλος ανταγωνισμός από τις εταιρείες χαμηλού κόστους Ryanair και Easyjet, οι οποίες πιέζουν τις τιμές, οπότε τα κέρδη της.

(5) Προβλέψεις αναλυτών: Μειώνονται οι στόχοι, όσον αφορά την τιμή της μετοχής (τελευταία της Barclays από τα 18 € στα 13,80 € – από Overweight Equal Weight), κυρίως επειδή προβλέπονται χαμηλότερα κέρδη για το 2015 – αν και η πιθανή μείωση της τιμής του πετρελαίου, σε συνδυασμό με την υποτίμηση του ευρώ, θα λειτουργήσει θετικά.

(6) Τεχνική ανάλυση: Από διαγραμματικής πλευράς, η πτώση κάτω από τα 13 € είναι επικίνδυνη, όσον αφορά τη συνέχιση της. Η τιμή της μετοχής έχει μειωθεί κατά -8,06% από την αρχή του έτους, όταν ο DAX έχει αυξηθεί κατά 22,4% – οπότε τα περιθώρια της, όσον αφορά την εξισορρόπηση της με το δείκτη, είναι μεγάλα (+30%).

(7) Σύγκριση με άλλες αεροπορικές εταιρείες (τιμή ανάλυσης 12,72)

 .

Δείκτες Air France – KLM Lufthansa Delta Airlines Southwest Airlines
         
Τιμή μετοχής* 8,29 € 12,72 € 42,23 € 40,27 €
Προηγούμενη -1,37 -2,57 1,51 -3,01
Σε ένα έτος -34,43
Από 01.01.15 6,37 -8,06
Κέρδος/Μετοχή** -0,67 € 0,12 € 0,79 $ 1,66 $
Τιμή/Κέρδη (PE) Ζημία 115,25 63,06 25,80
Μέρισμα / Μετοχή 0,30 $ 0,22 $
Μέρισμα σε % 0,61 0,52
Χρηματιστηριακή αξία** 2,52 δις € 6,04 δις € 32,87 δις € 27,46 δις €
Τζίρος 24,912 δις € 30,011 δις € 40,204 δις $ 18,605 δις $
Λειτουργικό αποτέλεσμα -193 εκ. € 194 εκ. € 4,764 δις $ 2,339 δις $
Λειτουργικό ποσοστό κερ. -0,77% 0,65% 11,85% 12,58%
Αρ. Προσωπικού 94.666 118.781 79.655 46.278
Παραγωγικότητα*** 263.156 252.658 504.726 398.155
Μετοχές ελ. διασπορά 73,45% 99,77% 99,56% 99,70%
Λογιστική αξία μετοχής -2,24 8,61 €

* Υπολογισμένες σε ευρώ, ** 2014, *** Τζίρος ανά άτομο

.

Σημείωση: Η παραγωγικότητα της Lufthansa είναι πολύ μικρή, οπότε έχει περιθώρια καλυτέρευσης – ειδικά απέναντι στις αμερικανικές εταιρείες, οι οποίες έχουν τη διπλάσια. Η ανταγωνιστικότητα της συγκριτικά με τις υπόλοιπες εξαρτάται επί πλέον από το κόστος προσωπικού. Το ποσοστό λειτουργικού κέρδους της είναι μηδαμινό, σε σχέση με τις αμερικανικές, οπότε έχει επίσης περιθώρια ανόδου – εάν καταφέρει να διαχειριστεί σωστά τον ανταγωνισμό των εταιρειών χαμηλού κόστους.

.

(8) Διάγραμμα πέντε ετών:

.

ΓΡΑΦΗΜΑ - Lufthansa

(*Πατήστε στην εικόνα για μεγέθυνση)

.

Συμπέρασμα: Η εταιρεία έχει μεγάλα περιθώρια αύξησης των κερδών της, συγκριτικά με τις αμερικανικές ανταγωνίστριες της, ενώ είναι σε πολύ καλύτερη οικονομική κατάσταση από την Air France – KLM. Η μετοχή της είναι πολύ υποτιμημένη, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζει αυτήν την εποχή. Σε βραχυπρόθεσμο διάστημα μάλλον θα φτάσει τα 15 €, ενώ σε μεσοπρόθεσμο ίσως μπορέσει να παρουσιάσει άνοδο έως τα 18 €, όπως στο πρώτο εξάμηνο του 2014.

Πρόβλημα είναι τα χαμηλά ίδια κεφάλαια της ύψους 4,031 δις €, έναντι συνολικών υποχρεώσεων 27.087 δις € (ή 90% του τζίρου της). Εν τούτοις, με τα σημερινά χαμηλά επιτόκια, καθώς επίσης με την ευκολία εύρεσης κεφαλαίων για τις γερμανικές επιχειρήσεις, δεν είναι τόσο σημαντικό – ούτε επιβαρύνει ιδιαίτερα τα αποτελέσματα της.

Θετικό είναι επίσης το γεγονός ότι, τα κέρδη ανά μετοχή το 2012 ήταν 1,91 € έναντι 0,68 € το 2013 και μόλις 0,12 € το 2014 – με την έννοια πως είναι δυνατόν να επανέλθουν τουλάχιστον στα επίπεδα του 2013 (πενταπλάσια). Αρνητικό το ότι, γενικότερα ο κλάδος αντιμετωπίζει προβλήματα, ενώ οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών εμφανίζουν μεγάλες διακυμάνσεις.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Discover more from The Analyst

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading